Rodi Groep
De Rodi Groep bestaat uit diverse werkmaatschappijen zoals Rodi Media, Rodi Rotatiedruk, Rodi Verspreiding, West Media, DWF Media & Rodi Media Midden-Nederland. Wekelijks geven zij ruim 1 miljoen huis-aan-huis kranten uit, welke ze laten drukken in hun eigen drukkerij. Deze drukkerij drukt naast hun eigen uitgaven nog meer weekbladen, maar ook dagbladen zoals het Financieel Dagblad en het Nederlands Dagblad. Daarbij geven zij ook gericht media-advies om doeltreffend te adverteren, zowel in de krant, via hun diverse onlinekanalen zoals rodi.nl en in nieuwsbrieven. Wekelijks ontvangen werknemers van de Rodi Groep honderden bestanden per mail, WeTransfer en uploads via de websites. Bij aanlevering van zoveel bestanden is er een verhoogde kans dat hier malware tussen zit.
Bewustmaking van de risico’s onder werknemers
In 98% van de gevallen is een werknemer onbewust verantwoordelijk voor een cyberaanval. In een organisatie waar iedereen toegang heeft tot het internet voor het binnenhalen van bestanden is het belangrijk dat er wordt voorkomen dat er per ongeluk een verkeerd bestand geopend zal worden. Om dit te bereiken moeten werknemers beter beschermd worden tegen mogelijke phishing aanvallen en bewust worden gemaakt van de gevaren.
Consistente communicatie helpt bij de bewustmaking
Samen met onze partner Mimecast kwamen we met de geschikte oplossing voor Rodi Groep. Via Mimecast brengen we op structurele basis cyberweerbaarheid onder de aandacht bij de werknemers. Door de regelmaat waarbij werknemers geïnformeerd worden over de gevaren van phishing en de lage intensiteit, is er continu een hogere cybersecurity-bewustzijn onder de werknemers.
Dankzij de Cyberveiligheidsbewustzijnstraining zijn de gevaren van malware en phishing continu onder de aandacht bij werknemers. Maandelijks ontvangen werknemers een korte video over een cybersecurity onderwerp die de gevaren weer onder de aandacht brengt. Vervolgens krijgt het management rapportages met hoe vaak de video’s worden bekeken en wie er mogelijk onvoldoende bewust zijn van de gevaren. Hierdoor kan de Rodi Groep de betreffende werknemer aanspreken en bijscholen over de gevaren van phishing en malware.
Onze IT-afdeling maakt samen met DTX alle bedrijven binnen de Rodi Groep weerbaar tegen mogelijke cyberaanvallen. De kans op fouten gemaakt door medewerkers neemt af door de scholing die we ze geven. Leuk, effectief en een eye-opener voor de vele medewerkers die we in dienst hebben.
Dick Ranzijn, algemeen directeur – Rodi Groep